I believe in this concept, but the implementation is risky and invites failure. -Winston W. Royce
Amerikkalainen tiedemies Winston W. Royce (1929–1995) esitteli vuonna 1970 ohjelmistokehityksen vesiputousmallin. Hän ei tosin itse kutsunut malliaan vesiputoukseksi saati pitänyt sitä kovin onnistuneena.
Vesiputousmalli saavutti 1970-2000 suuren suosion, koska se auttoi ohjelmistofirmoja perustelemaan asiakkailleen määrittelyn ja suunnittelun merkityksen lisäkustannuksineen. Royce kuitenkin huomasi mallinsa puutteet, ts. ettei mikään vaiheista todellisuudessa tule kerralla valmiiksi vaan kussakin tarvitaan useampia iteraatioita.
Mikä sitten synnytti kankean ja utopistisen vesiputouksen? Uskon vastauksen löytyvän teollisesta vallankumouksesta, kun Henry Ford avasi vuonna 1913 ensimmäisen autojen sarjatuotantolinjan. Fordin T-mallin tuotantolinja koostui 84:stä kokoomispisteestä, joiden muuttaminen oli erittäin hidasta ja kallista. T-mallin kokoonpanolinjaa ei tämän vuoksi juurikaan muutettu lähes kahteenkymmeneen vuoteen.
Any customer can have a car painted any colour that he wants so long as it is black. -Henry Ford
Fordin menestyksen myötä monet teollisuudenalat omaksuivat sarjatuotannon ja fordismin. Näin toimi myös Winston W. Royce ohjelmistoteollisuuden kohdalla, vaikkei yhteyttä ehkä havainnut. Pyrkiihän vesiputous määrittelemään “kokoonpanolinjan”, jonka loppupäästä tulee kerralla valmis ohjelmisto ja jossa tarkasti erotellut työvaiheet voidaan tarvittaessa teettää osaamiseltaan rajoittuneilla työntekijöillä.
Fordin panos teolliseen vallankumoukseen oli merkittävä, mutta fordismin kangistavat vaikutukset tuntuvat ohjelmistoteollisuudessa yhä tänäkin päivänä.
Mielenkiintoisesti ohjelmistoteollisuus toistaa itseään lainaamalla taas autoteollisuuden parhaita oppeja. Tällä kertaa Toyota Production Systemin menestyksen taustalla olevaa lean manufacturingia, joka on yksi ketterän kehityksen tukijaloista. Siinä prosessia kehitetään vähentämällä työtä haittaavaa hukkaa, toteuttamalla säännöllisesti pieniä parannuksia, mittaamalla parannusten tulokset ja vertaamalla tuloksia edellisiin.
Ympyrä sulkeutuu vuonna 2013, jolloin juhlitaan autoteollisuuden sarjatuotannon satavuotispäivää. Toivottavasti olemme yhtä fiksuja kuin autoteollisuus ja vaihdamme juhlan kunniaksi ketterämpään menopeliin.
Comments