Tuoteomistajan happotesti

Yksinkertainen happotesti kuuluu, ymmärtääkö tuoteomistaja tuotteen kehitysjonossa olevien vaatimusten sisällön ja arvon loppukäyttäjille?

Joskus ajatellaan, että tuoteomistaja olisi mystinen visionääri, joka istuisi yksin norsunluutornissa ja tuijottaisi kristallipallosta kaukaisuuteen. Todellinen innovointi vaatii kuitenkin yhteistyötä, jolloin tuoteomistajan kannattaa suhtautua myös omiin vaatimuksiinsa hypoteeseina. Lupaavimmat hypoteesit validoidaan mahdollisimman kevyellä toteutuksella ja käyttäjäpalautteella ennen vaatimuksen varsinaista kehitystä.

Vaikka tuoteomistajan ei tarvitse olla meedio, tulee hänen olla tehtäviensä tasalla. Se tarkoittaa, että tuoteomistajalla on riittävästi liiketoimintaosaamista, aikaa, motivaatiota sekä toimivaltaa työnsä hoitamiseen.

Liiketoimintaosaamisen varmistamiseksi tuoteomistajan kannattaa ajoittain kysyä itseltään, ymmärtääkö hän kaikkien tuotteen kehitysjonossa olevien vaatimusten sisällön ja potentiaalisen arvon loppukäyttäjille. Jos vastaus on ei, kuinka tuoteomistaja voi järjestää vaatimukset keskenään tuotekehitystä varten? Tällaisessa tilanteessa kannattaa selvittää, onko vaatimus edelleen ajankohtainen ja arvokas, ja tarvittaessa päivittää oma liiketoimintaosaaminen vaatimuksen ymmärtämiseksi.

Taitava tuoteomistaja pitää myös kehitysjononsa mahdollisimman lyhyenä, jopa alle 30 rivin mittaisena. Lyhyt kehitysjono on yleensä ymmärrettävämpi, ajankohtaisempi, helpompi käsitellä ja nopeampi ylläpitää kuin kaiken kattava toiveiden tynnyri.

Toim. huom. Tämäkin kirjoitus syntyi yhteistyön tuloksena. Kiitos antoisista keskusteluista Talent Basen ja Nitor Deltan ammattilaisille.

0 kommenttia